Aranka in New Zealand

Denderende stilte

'Hola!' 'Buenas!' 'Hola amiga'.

Vrienden overal. Of vrienden van vrienden. Of vrienden van vrienden van vrienden. Mazunte voelt als thuis en het is moeilijk om over straat te lopen zonder iemand tegen te komen die wat te vertellen heeft. Het is dan ook niet zo groot, twee straten en een beetje. Maar er is een hoop. Ik woon in Om Shanti, een community met een woonplek, een yoga-sala en een restaurant. Mensen komen en gaan en meestal zijn we met zo'n 12 mensen. Bijna allemaal zijn het goede vrienden en we hebben het heel gezellig. We staan elke ochtend om 06.00 uus op voor een uur meditatie. Pwoeaa dat was moeilijk in het begin. Maar nu vind ik het een hele fijne manier om de dag te beginnen. Ik werk vijf uur per dag plus nog een beetje hier en daar. Soms werk ik in het restaurant en soms werk ik aan de tuin. Een grote uitdaging, want toen ik hier kwam was er nog geen tuin. Geen planten, geen zaden, alleen zand. Tja.. Maar ik en een vriendin uit Quebec hebben de permacultuur op ons genomen en nu heeft Om Shanti een 'nursery' (Nederlands wordt wat onwennig..), een kruidentuin en een tomaten en pompoenentuin. Alle planten zijn nog baby's, maar geduld is een schone zaak.

Iedereen houdt van yoga en dat is fijn. Ik kan elke dag les volgen of zelf yoga doen. Soms komen er reizigers langs met workshops acrobatiek, acroyoga of andere boeiende dingen en ik leer veel. Eens per week geef ik dansles. Ik vind het heel leuk om te voelen dat ik mensen iets kan geven met mijn kennis en passie voor dans en dat ze het leuk vinden. Ik geef (contact)improvisatielessen dus ik kan zelf ook lekker meeswingen. Met het jazzfestival twee weken geleden heb ik samen met een vriendin een kindervoorstelling gemaakt. Ons publiek waren de schattigste mexicaanse kindjes die gilden van enthousiasme. Ik was de kat en Dada vertelde een prachtig verhaal. De kalimba die ik van Floor heb gehad speelde ook een grote rol, als magisch geluid. Het was een heerlijke ervaring, om die lachende gezichten te zien. Ik geloof niet dat ze ooit zoiets meemaakten.

Ik ben hier nu al een maand en het is zo fijn om me thuis te voelen. Het tempo is heel relaxed, mensen zijn ontspannen en lopen op hun gemak. Alles op het gemak:). Binnen vijf minuten lig ik in de zee en dat is rijkdom. De golven zijn soms hoog, maar na wat wasmachines begrijp ik dat je onder een golf door moet duiken en niet erover heen moet springen.

Afgelopen week heb ik een 10-daagse Silent Retreat gedaan in een yogaschool in de buurt, Hridaya-Yoga. Hridaya betekent hart en het hart stond centraal in de retreat. Tien dagen veel meditatie, soms yoga en er waren lessen. Het was zo'n fantastische, inspiratievolle ervaring. Ik ben heel dankbaar dat ik dat heb mogen doen (ze hebben me een beurs gegeven voor het cursusgeld). Alles in totale stilte. Geen geluid, geen contact. We mochten niet kijken naar, of communiceren met anderen. Totaal alleen, maar ik vond het stiekem heerlijk. In het kort ging de retreat over 'wie ben ik', een vraag om niet te beantwoorden met het verstand, maar met het hart. Het hart als symbool voor onze 'zelf', de 'ik' die verder gaat dan ons verstand of ons lichaam. Alles resoneerde erg met mij, omdat ik het kon vertalen naar mijn eigen leven. Geen zweverigheid, maar heel gegrond. De meditaties draaiden om het leren luisteren naar het hart, wat een mogelijkheid geeft om los te komen van onze identificatie met onze gedachten, emoties en persoonlijkheden. De eerste dagen kwam mijn hoofd in opstand. Ik kon alleen maar denken dat ik het stom vond dat we zo lang moesten zitten en dat het gek is, al deze stille mensen. Of 'ik heb honger', of ' wat zullen we eten?'. Maar na een aantal dagen lukte het me om mijn gedachten stil te maken en alleen maar te zijn in stilte. Ik voelde me zo ontspannen, licht en warm en het enige dat overbleef was een diep gevoel van liefde. Voor het leven, voor mij, voor jullie. Dat gevoel is niet meer weggegaan sindsdien en ik heb me voorgenomen om het altijd te behouden. Ik ben blij, licht en kan dingen die met niet aangaan veel beter laten waaien.

Nu ben ik weer terug in het Om Shanti ritme en ik werk lekker door. Ik blijf hier nog tot begin januari en zwem dan weer naar een ander water.

Gisteren liep ik naar de winkel en zag een grote kerstman, een sneeuwbal en een ijspegel van stof aan de ballustrade van een huis hangen. Ik vond het maar een rare decoratie en het duurde een paar minuten voordat ik besefte dat het december is, en bij jullie bijna sinterklaas en kerst. Ik kan me kou niet zo goed meer voorstellen. Elke dag druipt het zweet langs mijn ruggengraat. Nu het bijna volle maan is, is de lucht 's avonds helder en fris en de palmbomen tegen de heldere hemel is zo'n prachtig beeld.

Liefjes, ik denk met regelmaat aan ieder van jullie en wens iedereen een fijne decembermaand. Doe sinterklaas veel groetjes en maak de kerstboom mooi!

Kus van Aranka

Reacties

Reacties

Floor

Prachtig liefje, wij denken ook aan jou en misschien kan je daar een palmboom versieren? Zie je bij de maan. X

Michelle

Fantastisch Aranka! Ik ben heel blij voor je. Liefs uit Australië!

Netty

Wat een mooie ervaringen maak jij mee! Een knuffel voor jou!

Hilbert

wou dat ik ff bij je was, ben heel blij dat jij vindt wat je zocht. Geniet ervan! kus

Moon

Heej mooi mens!! Wat n heerlijk verhaal, past allemaal als n jasje voor jou!!! Goh wat lijkt/is mijn leven dan eenzijdig, op n bepaalde manier, ach in de golven van de zee je mee laten vieren....... niks voor mij met mijn quasi waterangst... Hihi. Ik ga n hele mooie kerstboom maken en gang er speciaal voor jou wat extra versieringen in! Nu hier heerlijk fris buiten!! N lekkere koude snoet,fijn!!! Lieverd, je hebt en voelt je geweldig! Mooi om te horen! Kussss en warme knuffelxx

Eline

Lieve lieve lieve vrouw! Wat heerlijk om te lezen! Het lezen van jou verhaal geeft mij alleen maar meer het gevoel dat er iets niet klopt in ons gehaaste leventje hier. En dan heb ik ik nog het geluk dat ik elke dag onwijs veel geniet van wat ik doe, maar toch. Het leven hoort zo te zijn zoals jij het omschrijft. Ik hoop dat ik dat op zo'n locatie nog eens met je mag delen want dat lijkt me heerlijk. Geniet en leef! :)
Ik denk aan je!! Dikke kus. xx

Opa en Oma de Vries

hé schat, fijn weer wat van je horen, geniet maar lekker aan het strand in de zon onder je palmboom met een koud drankje liefs Opa en Oma.

Renske

Oh aranka wat schrijf je mooi. X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!